مسجد و نقش آن در برابر جنگ نرم
نوشته شده توسط : محمد جهانیان

نسیم روح نواز بعد ازظهر در شبستان مسجد می پیچید و از کنار نوجوانان گرد هم آمده می گذرد. چه قدر زیباست که در پس چنین آرامش باشکوهی اولین آجرهای ساختمان فکری فرزندانمان را روی هم گذاشته و خانه روح آنها را از پایه محکم بسازیم. در نام و فضای مسجد امنیتی موج می زند که گویی در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت. بچه های مسجد اغلب مردان و زنان خود ساخته آینده می شوند که در هر نقطه ای که باشند، حضورشان جریان ساز خواهد بود. آنان که بامعنویت مسجد و اخلاص بچه مسجدی بودن به اوج می رسند، هیچ گاه مصلحت خود را به مصلحت اطرافیانش ترجیح نداده و در هر قدمی تنها خدا را می بینند. هزاران هزار شهید برخاسته از گلستان مسجد گواه تاثیر انکارناپذیر مساجد در امر انسان سازی است.

یک جوان مسجدی در هر لباسی، دانشجو، معلم، دکتر، مهندس و... از آن جا که اندیشه اش ریشه در آرمان های اسلامی دارد، هدف را خدایی قرار داده و عملکردش رنگ و بوی دیگری می گیرد و در پس چنین اخلاصی و با چنین تربیتی به درستی می توان انتظار داشت که در سنگرها و عرصه های مختلف کشور شاهد آفرینش و تحول در قلب انقلاب باشیم.

این روزها که غرب با استفاده از هزار و یک نیرنگ خاموش فرهنگمان را نشانه رفته است، می توان از پتانسیل بالای فرهنگ سازی در مساجد بهره برده و مسجد را سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی قرار دهیم.

نقش راهبردی مساجد در تبیین اهداف جریان های مشکوک و شبهه برانگیز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نمی توان نادیده گرفت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با علم به این موضوع زمینه ایجاد ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را فراهم آورد.

 

شناسایی موقعیت صحیح در برابر توطئه های دشمن

تاسیس 3000 کانون فرهنگی و هنری حمایتی، 1500 باب کتابخانه مساجد، 2000 کانون غیر حمایتی، تهیه و تدوین و انتشار ده ها عنوان کتاب و برپایی صدها همایش و جشنواره طی 15 سال تنها بخشی از دست آوردهای مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با هدف احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مسجد است.

عمده وظایف این ستاد راه اندازی یا تجهیز کتابخانه، راه اندازی یا تجهیز کانون های فرهنگی و هنری و آموزش نیروی انسانی متعهد است.

حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با استناد به آمار توضیح می دهد: «در طول 17 سال گذشته بالغ بر پنج هزار کانون با مجوز در کنار مسجد شکل گرفته و به فعالیت می پردازد. علاوه بر آن حدود 3800 کتابخانه با برنامه ریزی ستاد و باحمایت وزارت ارشاد راه اندازی و تجهیز شد. یکی از فعالیت های خودجوش در کانون های مساجد، تولید نشریات تجربی است.

آمار نشان می دهد که امروز حدود 700 نشریه تجربی در مساجد کشور مشغول فعالیت است و هر سال در جشنواره نشریات تجربی از بهترین ها تقدیر می شود، امسال نیز در استان یزد 39 نشریه مورد تشویق قرار گرفتند. ستاد عالی نیز تلاش دارد با همکاری معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، حمایت های ویژه ای در قالب صدور مجوز و اعطای تسهیلات برای نشریات برتر مساجد داشته باشد.»

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به توطئه های دشمنان به ویژه در زمینه تهاجم فرهنگی می گوید: «از آغاز نهضت امام خمینی (ره)، استکبار جهانی منافع خود را در خطر دید و هر روز به شکلی دشمنی خود را آشکار ساخت.

امروز نیز همچون گذشته مهمترین سلاح او در میدان؛ تهاجم فرهنگی است. دشمن به طور خزنده به پیش روی خود ادامه می دهد تا شاید به اهداف شوم خود دست یابد.

وظیفه ما در برابر چنین هجمه ای، بیداری، آمادگی و پایداری است.

ستاد عالی کانون های مساجد کشور در شورای طرح و برنامه با نگاه دقیق به حرکت مرموزانه دشمن در ابعاد مختلف، تلاش می کند با برنامه ریزی صحیح و هدفمند اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را ازآخرین تحرک خائنانه جبهه معارض انقلاب و جست و خیز مذبوحانه دشمن آگاه سازد تا آنان ضمن آشنایی از وضعیت مهاجم، موقعیت صحیح خود را انتخاب و ضربه های پی در پی خود را به اردوگاه دشمنان وارد سازند. بدیهی است برای رسیدن به این مهم، عزم و جزم همه دست اندرکاران مساجد به ویژه ائمه جماعات ضرورت دارد.»

 

 

پتانسیل فوق العاده مساجد در تربیت نیروی انسانی متعهد

بچه های مسجد دور تا دور حلقه زده اند و به صحبت های سردبیر نشریه گوش می دهند. یکی طرح می زند، دیگری تحلیل سیاسی می نویسد، آن یکی به یک شعر پرمفهوم مذهبی می اندیشد. در این جمع نوجوانان و جوانان برای اولین بار چگونه کار مشترک را می آموزند.

موضوعات مختلفی را به نقد و بررسی می گذارند و تحلیل خود را درباره موضوعات گسترش می دهند. محمد صالحی یکی از دست اندرکاران نشریه مسجد محل شان می گوید: «در فضای پاک و صمیمی مسجد که یک جور همدلی و همراهی خالصانه قابل لمس است، می توان در قالب کارهای گروهی مثل تهیه نشریه تجربی فضایی فراهم کرد که بچه ها بتوانند برای آینده هماهنگ با سایر همفکران و دوستان خود گام بردارند.»

صالحی ادامه می دهد: «نوجوانان و جوانان در مسجد به عنوان یکی از مهمترین سنگرهای نظام هم از نظر معنوی ساخته می شوند و هم برای زندگی آینده شان آموزش می بینند. تربیت نیروی انسانی در صحن مسجد یک استراتژی بوده که از زمان پیامبر (ص) تبلور پیدا کرده است.

پیامبر (ص) مسجد را محلی برای آشنایی مومنین و نیز پرورش فکر و روح می دانست. قداست این فضای امن با تحقق چنین کارکردهایی در هم آمیخته و به فضایی با چندین بهره وری تبدیل می شود. اتفاقاً خانواده ها نیز به محیط مسجد اعتماد دارند و تلاش می کنند فرزندانشان جذب مساجد شوند.»

به باور وی در مسجد نسل جوان را می توان با توطئه های دشمنان آشنا کرد و با آموزش های تخصصی آنان را در برابر جریان های انحرافی از هر نظر بیمه ساخت.

 

 

افزایش هوشیاری در برابر آفت ها

علیرضا فتحی پور سردبیر یکی از خبرگزاری ها که خود نیز با جوانان اهل قلم مساجد- که از دل کانون های فرهنگی و هنری برخاسته اند ارتباط تنگاتنگی دارد- می گوید: «کار فرهنگی ظرایف خاص خود را دارد. ما یک مقدار سرعتمان در مباحث فرهنگی کم است. جهت گیری ها نیز بعضاً اشتباه هستند و گاه موازی کاری و اتلاف بودجه کاملاً به چشم می آید. به نظر من وقتی پتانسیل معنوی و تربیتی محیط این مسجد را داریم، چه لزومی داشت که به جای توسعه کانون های فرهنگی و هنری، فرهنگسراها را احداث کنیم؟ اگر بتوانیم همچون صدر اسلام جایگاه مسجد را کاربردی و کارآمد کنیم، از بسیاری آفت ها برحذر خواهیم بود.» فتحی پور ادامه می دهد: «کارهای صورت گرفته را نمی توان انکار کرد، اما به ازای 70هزار مسجد در سراسر کشور تنها 6هزار کانون شکل گرفته که باید این رقم با نگاه کارشناسی افزایش یابد مساجد می توانند قطب های فرهنگی کشور باشند. اتفاقاً خانواده ها هم اعتماد دارند و می توان از این پتانسیل به نحواحسن سود برد.»

وی احداث کتابخانه در مساجد و جذب جوانان از این طریق را یکی از مؤثرترین اقدامات صورت گرفته ارزیابی می کند و می گوید: «در این کتابخانه ها بعضاً کتاب های درسی و دانشگاهی خوبی هم یافت می شود که جوانان می توانند با مطالعه این کتاب ها در محیط مسجد با کمترین هزینه جایگاه علمی خود را نیز ارتقا ببخشند.»

 

موقعیت مساجد برای رصد عملیات دشمن

ویژگی تهاجم فرهنگی این است که می خواهد چهره افراد را چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ باورهای درونی تغییر دهد. آنها می کوشند از غفلت، جهل آمال و آرزوهای غلط انسان سوءاستفاده کرده و به اهداف شومشان دست پیدا کنند. اگر قرار باشد برای رهبری تهاجم فرهنگی امروز قدرت های استکباری را در مرکز قرار دهیم برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید جریان های الهی و معنوی که از فضای مسجد سرچشمه می گیرند راتعریف کنیم.

سید مسعود حسینی گهر مشاور دبیر ستاد و مسئول شورای طرح و برنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد توضیح می دهد: «تهاجم فرهنگی به دنبال مسخ هویت انسانی است. آنها می خواهند از انسان به عنوان یک کالا و ابزار استفاده کنند. و اما جریانی که می خواهد با تهاجم فرهنگی مقابله کند در حقیقت به دنبال تعالی انسان و رشد و شکوفایی صفات الهی در انسان است. مظهر این دو جریان -تهاجم فرهنگی و مقابله با تهاجم- را به راحتی می توان در کشورمان ایران رصد کرد. وظیفه مهم کانون های فرهنگی و هنری شناسایی چهره های متفاوت تهاجم فرهنگی به نوجوانان و جوانان است تا بتوان کمین های مناسبی را در برابر موج تهاجم طراحی کنیم.

به عبارت دیگر باید یک برخورد پیشدستانه داشته باشیم.»

وی در ادامه می گوید: «اگر بخواهیم تهاجم فرهنگی را شبیه حمله های نظامی بدانیم، وقتی متوجه تهاجم دشمن می شویم که عملاً آسیب اصلی را وارد کرده است.

درست مثل این که در میدان جنگ زمانی شلیک مستقیم تانک را می شنویم که عملاً شلیک شده باشد. در تهاجم فرهنگی نیز صدای پای دشمن بعد از عملیاتش به گوش می رسد. برای این که بتوانیم این وضع را تغییر دهیم، باید شیوه ها و مسیرهای دشمن را جلوتر شناسایی کرده و قبل ازعملیات دشمن کمین زده باشیم. به این ترتیب می توانیم عملیات آنها را در نطفه خفه کنیم.»

حسینی گهر با مقایسه بین نبرد د رمیدان تهاجم فرهنگی و نبرد در میدان جنگ تحمیلی می گوید: «اگر در جریان جنگ نیاز به سنگرهای شناسایی و کمین بود، در سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی به افراد آگاه و خلاق نیاز داریم تا در مسائل فرهنگی بتوانند رفتار دشمن را پیش بینی کرده و براین اساس برنامه ریزی کنند.

درصورتی آگاهی ایجاد می شو دکه از مرحله دانش نیز عبور کرده باشیم. ابتدا اطلاعات برای انسان معنادار می شود، اطلاعات به دانش تبدیل شده و از دانش به آگاهی می رسیم. در همین راستا افزایش مهارت د ربین اعضای کانون ها به عنوان یک هدف مهم مطرح است. اگر بتوانیم کانون ها را به این نقطه برسانیم، یعنی از مرحله دانش عبور کرده و به آگاهی دست پیدا کنیم، کانون ها را در موقعیت سوق الجیشی مناسبی برای رصد عملیات دشمن قرار داده ایم





:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: